Charakterystyka diet tradycyjnych

Artykuł pochodzi z zasobów fundacji Westona A Price’a (WAPF)

  1. Dieta zdrowych ludów prymitywnych i społeczeństw nieprzemysłowych nie zawiera rafinowanej ani nienaturalnej żywności, takiej jak rafinowany cukier lub olej kukurydziany, biała mąka, żywność puszkowana, pasteryzowane, homogenizowane, oczyszczone lub niskotłuszczowe mleko, rafinowane lub utwardzane oleje roślinne, koncentraty białkowe, sztuczne witaminy albo toksyczne dodatki i barwniki.
  2. Wszystkie tradycyjne kultury spożywaja jakiś rodzaj białka i tłuszczu zwierzęcego pochodzącego z ryb, owoców morza, ptactwa wodnego i lądowego, zwierząt, jaj, mleka i jego przetworów, gadów lub owadów.
  3. Prymitywne diety zawierają co najmniej cztery razy więcej wapnia i innych minerałów oraz DZIESIĘĆ razy więcej witamin pochodzących z tłuszczów zwierzęcych (witamina A, witamina D i Czynnik Price’a) niż przeciętna dieta amerykańska.
  4. W kulturach tradycyjnych, niektóre produkty zwierzęce jadane są na surowo.
  5. Prymitywne i tradycyjne diety mają wysoką zawartość enzymów pochodzących z surowych produktów mleczarskich, surowego mięsa, nieprzetworzonego miodu, owoców tropikalnych, olejów pozyskiwanych na zimno, wina i niepasteryzowanego piwa, owoców naturalnie konserwowanych w procesie laktofermentacji, świeżych owoców, napojów, mięsa i przypraw.
  6. Nasiona, ziarna i orzechy są moczone, kiełkowane, fermentowane lub w inny naturalny sposób modyfikowane, w celu neutralizacji naturalnie występujących szkodliwych substancji zawartych w pożywieniu, takich jak kwas fitynowy, inhibitory enzymów, tanina i węglowodany złożone.
  7. Całkowita zawartość tłuszczu w tradycyjnych dietach waha sie pomiędzy 30% a 80% ale jedynie około 4% kalorii pochodzi z wielonienasyconych tłuszczów naturalnie zawartych w ziarnach, roślinach strączkowych, orzechach, rybach, tłuszczu zwierzęcym i warzywach. Zachowana jest równowaga pomiędzy tłustymi kaloriami w postaci nasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.
  8. Tradycyjne diety zawierają prawie jednakową ilość kwasów tłuszczowych omega-6 i omega-3.
  9. Wszystkie diety prymitywne zawierają sól.
  10. Tradycyjne kultury spożywają kości zwierzęce, zazwyczaj w postaci rosołów bogatych w żelatynę pochodzenia kostnego.
  11. Kultury tradycyjne zabezpieczają zdrowie przyszlych pokoleń przez dostarczanie specjalnych składników żywnościowych przyszłym rodzicom, ciężrnym kobietom i dorastającym dzieciom, przez odpowiednie planowanie urodzin oraz przez uczenie młodych ludzi zasad prawidłowego odżywiania.

Przedruk za zezwoleniem WAPF (wersja angielska na stronie WAPF)

tłumaczenie: Tomasz Dudarski
(Akademia Tai Chi Do w Poznaniu)

Comments are closed.